Er was eens… storytelling!

Wist jij dat inspirerende verhalen sneller blijven hangen? En dat je een verhaal dat indruk heeft achtergelaten, sneller weer doorverteld aan familie, vrienden & collega’s? Dat is de kracht van storytelling!

Het doel van storytelling is om jouw bedrijf of merk te verbinden met je lezers. Daarbij draait het allemaal om emotie. Wanneer iets je raakt op een emotioneel vlak, is de kans groter dat je het onthoudt en dat het je zal bijblijven.

Gebruik praktijkvoorbeelden

Wanneer ik workshops, trainingen of lezingen geef, gebruik ik in mijn voorbeelden vaak praktijkvoorbeelden uit onze onderneming. Maar, ik vertel ook regelmatig over situaties met bijvoorbeeld mijn vrouw of mijn zoontje. Is dat dan altijd nét zo relevant als een vergelijkbare zakelijke situatie? Nee, helemaal niet! Waarom vertel ik dat dan toch? Storytelling, that’s it. Het is vaak veel interessanter om een leuke privé-situatie te schetsen en deze als voorbeeld te gebruiken. Bovendien vertel ik op die manier wat meer over mezelf. Hierdoor ben ik geen “vreemde verteller” meer, maar stel ik mezelf wat menselijker op waardoor ik vervolgens óók nog eens de drempel verlaag om me te benaderen met vragen of opmerkingen.

Ken je doelgroep!

Maar wat is voor de rest belangrijk als je je met storytelling gaat bezighouden? Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je je doelgroep kent en dat je inspeelt op de kenmerken van je doelgroep. Op die manier zorg je dat een verhaal herkenbaar kan zijn en daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft. Daarnaast is het verstandig om altijd de waarheid te vertellen. Een verhaal beter doen lijken dan de werkelijkheid kan namelijk averechts werken op je imago.

Verder is de structuur van je verhaal erg belangrijk. Begin daarom altijd met een pakkende introductie. Roep bijvoorbeeld een vraag op of begin direct met een gedetailleerde situatieschets. Je zorgt er op die manier voor dat de lezer/luisteraar zich gemakkelijk in het verhaal verplaatsen kan. Tenslotte; zorg dat altijd helder is waarom je een bepaalde anekdote of verhaal deelt en sluit af met een call-to-action. Zo zet je je publiek direct weer aan het denken of aan het werk.

Om af te sluiten heb ik nog de volgende handige tips voor jullie. Hier kunnen jullie direct mee aan de slag! Voilà, mijn call-to-action!

Tips:

  1. Communiceer je je story via social media? Plaats het verhaal dan – wanneer het hier lang genoeg voor is – in meerdere posts, foto’s of video’s.
  2. Gebruik bij social stories een (krachtige) hashtag om je bereik te vergroten.
  3. Geef je bedrijf of merk een gezicht. Laat medewerkers zien, de omgeving of bijvoorbeeld de geschiedenis van je onderneming.
  4. Maak het identificeerbaar. Zorg voor eerlijke content waar de doelgroep zich in kan herkennen of in kan verplaatsen.

Roel 

Roel Botterweck schrijft als mede-eigenaar van Rakoon Marketing regelmatig blogs. Ooit begonnen als webdesigner, inmiddels actief als (social media) marketeer & spreker. Gefascineerd geraakt door psychologie, het (digitaal) menselijk denken, persoonlijkheden en het beïnvloeden van denk- en handelswijzen.